Hvordan feilsøke
Hvordan feilsøke
I 98 prosent av alle feil skjer på kundens eget utstyr. Derfor ber vi om at du gjør følgende før Zones kontaktes.
FREMDRIFT VED FEILSØK
Sjekk først status på Zones sine nettsider under driftsmelding. Hvis driftsmeldinger indikerer «ALT OK» gjør følgende:
- Sjekke at alt utstyr er tilknyttet strømuttak
- Sjekke at tilkoblinger av nettverkskabler.
- Resette teknisk utstyr, dvs. ta strømmen av og på. La utstyret være av i 40 sekunder før du forsøker på nytt.
- Bytt nettverkskabler.
Dersom du fortsatt ikke kommer på nett må du koble en PC til det punktet Zones leverer tjenesten. Da vil du finne ut hvor feilen ligger. Før du gjør dette må du sette opp innstillingene for IP nettet på din PC.
Dette gjøres på følgende måte.
Gå inn på:
- Nettverks- og delingssenter
- Endre innstillinger for nettverkskort.
- Lokal tilkobling
- Egenskaper
- Klikk på: egenskaper for Internet Protokoll verson 4 (TCP/IPv4)
- Sett opp IP nettet dere har mottatt i ferdigmeldingen fra Zones i dette feltet ( IP adresse, nettverksmaske, gateway adresse og dns adresse).
- Lagre, og forsøk på nytt.
Hvis dere ikke kommer på Internett, ta kontakt med Zones AS. Hvis du kommer på nett,sjekk konfigurasjonen før du eventuelt bytter ut eget utstyr.